[av_image src=’http://www.sspn.ir/wp-content/uploads/2017/09/fiber.jpg’ attachment=’3125′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
استفاده از بستر ارتباطی فیبر نوری  بدلیل قطر کم کابلهای نوری نسبت به مسی و قابلیت های غیر قابل انکار شبکه نوری جزو بحث های جدید و روز دنیای ارتباطی و کشورمان میباشد . در سالهای اخیر باوجودیکه استفاده از کافوهای نوری ( اکتیو ) رشد فراوانی یافته و کمک شایانی در کاهش موثر شبکه های کابل مسی نموده است ولی بدلیل هزینه های نگهداری زیاد و تعدد خرابیها که ناشی از استفاده از عناصر فعال در اجزای این سیستم هاست ، متخصصان را بر آن داشته است که گام را فراتر نهاده و از عناصر تمام نوری استفاده بیشتری نمایند ، زیرا این نوع شبکه ها ضمن کارائی بهتر و نگهداری آسانتر ، نیاز به هیچ منبع الکترونیکی نداشته و مبدل های زاید الکترونیکی به نوری و بالعکس لازم ندارند .

شبکه های نوری پسیو که ارائه دهنده سرویسهای روز به کاربران و مشترکین میباشند ، نمونه ای مناسب برای بحث FTTH میباشند و با کاهش فاصله دسترسی مشترکین به فیبر (تا خانه ) امکانات و مزایای فراوانی در اختیار مشترکین پر توقع دیتا قرار میدهند . افزایش فاصله دسترسی در این شبکه ها مشترک با فاصله حداکثر 20 کیلومتر را به مرکز سرویس دهنده وصل میکند ، در حالیکه این فاصله در دسترسی مسی با کابل قطر 0.4 میلی متر محدود به 4200 متر است . امکانات تغییرات در توسعه شبکه در PON بمراتب سریعتر و راحتتر از سایر شبکه های موجود میباشد و در نهایت هزینه های ارتباط مشترک لینک نوری با لحاظ تمام امکانات و محدودیت های موجود افقی روشن در افزایش مشترک FTTH در کشور خواهد بود.

تعریف PON  :

یک PON  که مخفف Passive Optical Network  (شبکه نوری پسیو) میباشد یک شبکه نوری قابل دسترسی باند عریض است که دارای عناصر غیر اکتیو یا پسیو بوده و جزو شبکه های Point to Multi point  است که ارائه دهنده سرویسهای مختلف Voice  و Data و CATV می باشد.

PON  ها برای تهیه پهنای باند وسیعتر در شبکه دسترسی بکارگیری میشوند. در اصل یک PON  یک شبکه نوری نقطه به چند نقطه میباشد جائیکه یک لاین ترمینال نوری در مرکز تلفن به چندین یونیت نوری ONU در گره ها (  Nodes) از طریق یک یا چند اسپلیتر نوری 1:N متصل است. شبکه نوری مابین OLT و ONU پسیو میباشد یعنی احتیاج به هیچ منبع تغذیه ای ندارند.

ساختار PON :

تمامی ساختار PON مابین لاین ترمینال نوری(OLT ) و یونیت ONU بوجود می آید. لاین ترمینالهای نوری در محل مرکز تلفن (CO ) قرار دارند و کافوهای نوری (ONU ) در طرف و نزدیکی مشترکین میباشد. کافوهای نوری سرویسهای مختلف صدا و تصویر را برای مشترکین بوجود می آورد.

PON ها یک تک طول موج را در هر دو طرف Downstream (مرکز بطرف مشترک) و Upstream (مشترک بطرف مرکز) بکار میبرند و طول موجها بر روی همان فیبر از طریق واحدهای ماکس و دماکس مالتی پلکس منتقل میشوند. (PON نوع WDM)

پس علت اینکه چرا PON بعنوان یک شبکه غالب نوری انتخاب میشود بدلایل زیر است:

1-    افزایش قابلیت شبکه و ضریب اعتماد بالای این شبکه بعلت اینکه هیچ ابزار اکتیوی در مسیر وجود ندارد.
2-    کاهش هزینه های مربوط به منابع نوری
3-    زمان کوتاه نصب شبکه
4-    قابلیت مقیاس بالارونده به نحوی که اولا : یک مشترک جدید براحتی میتواند به شبکه اضافه شود و ثانیا : پهنای باند تقسیم شونده بگونه ای است که برای هر مشترک بر حسب تقاضا تعیین شود.
5-    استفاده از یک فیبر با 128 مشترک
6-    پشتیبانی چندین مشترک تا برد 20 کیلومتر بدون نیاز به تقویت کننده نوری یا ریپیتر .
[/av_textblock]

[av_image src=’http://www.sspn.ir/wp-content/uploads/2017/09/FIBER-OPTIC-ICTNIC.jpg’ attachment=’3127′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

(Gigabit Passive optical network) GPON

امروزه استاندارد های پیشرفته برای پاسخگویی به نیازهای روز افزون کاربران پدید آمده است. که بر این اساس سازمان ITU استاندارد جدیدی به نام ITU-T G.984.x برای PON به وجود آورده که به آن GPON گفته می شود. این استاندارد باعث شده که تکنولوژی GPON با پهنای باند 2.5GB در خدمت کاربران قرار گیرد.
این تکنولوژی از :
•    حداکثر اسپیلیتر 128 کانال در قسمت OLT و 64 کانال در قسمت ONT ها
•    یک متد جدید برای داده هایی به نام GEM  این متد فرمت های TDM و Ethernet  را شامل  می شود
•    تمامی پروتکل های مربوط به Ethernet مانند  IGMP , VLANs
•    استاندارد پیشرفته رمز گذاری جهت فراهم نمودن حداکثر امنیت (AES)
پشتیبانی می کند.
مزایای GPON
•    ارائه سرعت و پهنای باند GB2.5
•    بهینه سازی در لایه فیزیکی برای افزایش نرخ ارسال اطلاعات
•    امکان اجرا در فواصل بیشتر برای ارسال و دریافت اطلاعات
•    انشعابات بیشتر برای استفاده کاربران بیشتر فقط با یک CORE از فیبر نوری
•    ارائه دهنده تمامی سرویس ها با پروتکل های ATM ,TDM , Ethernet و …

GPON به عنوان راهکار اجرایی FTTX

کاربرد تکنولوژی PON برای فراهم کردن اتصال پهنای باندبه منظور دسترسی شبکه به منازل، واحد های مختلف صنعتی، تجاری، اداری و غیره، Fiber To The X یا به اختصار FTTX نامیده می شود. خانواده FTTX شامل مجموعه ای از تکنولوژی های مبتنی بر انتقال سیگنال های دیجیتال از طریق فیبر نوری به عنوان رسانه انتقالی می باشد. سطوح مختلف آن بستگی به میزان نزدیکی فیبر نوری به کاربر نهایی دارد که در نتیجه کاهش قیمت این سیستم ها را دربر دارد.
شبکه های FTTH متعلق به خانواده سیستم های انتقالی FTTX در دنیای ارتباطات راه دور هستند. این شبکه ها امکان انتقال بالاترین پهنای باند ممکن با مناسب ترین هزینه تا نقطه ای نزدیک به کاربر نهایی، جهت استفاده از تمامی سرویسهای مخابراتی از جمله تلفن، اینترنت، فکس، انتقال تصاویر و غیره را فراهم می آورد.
استفاده از فیبر های نوری به عنوان بستر انتقال تا منازل و حتی کاربر نهایی، شما را مطمئن می سازد که شبکه منطبق بر نیازهای فعلی و آینده می باشد. استفاده مجدد از این زیرساخت های فیزیکی موجب صرفه جویی در هزینه و زمان با وجود مبلغ سرمایه گذاری زیاد در فاز اولیه می شود.

سرویسهای قابل ارائه در  FTTH

•    سیستم  IPTV
•    اینترنت پر سرعت
•    درباز کن تصویری
•    سیستم ویدئو کنفرانس
•    صوت و پیجینگ آنالوگ و IP
•    سیستم مدیریت ساختمان  BMS یا Building Management System
•    راه اندازی دوربین مداربسته آنالوگ و IP و مانیتورینگ آن
•    ارتباطات داخلی تلفن تلفن های داخلی دیجیتال، آنالوگ، VOIP و  Video Phone
•    ارتباط خارج استانی ( Point-to-point )
•    راه اندازی شبکه LAN و تعیین Firewall, Routing , Site plan , IP Plan , Switching,
•     Storage accounting و مانیتورینگ شبکه در هر لحظه
شرکت سامانه های هوشمند پارسیان شبکه با در اختیار داشتن متخصصین و کارشناسان طراحی در حوزه خدمات FTTX و GPON قادر به ارائه خدمات روز دنیا در پروژه های بزرگ کشور می باشد.
[/av_textblock]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانه درباره ماتماس با ما