انجام کابل کشی ساختمان برای شبکه های دیتا و تلفن یکی از اصلی ترین بخشهای اجرای پروژه های IT و ICT میباشد. رعایت استاندارد ANSI/EIA/TIA 568C و ISO/IEC 11801 در تمام مراحل طراحی و اجرا ضامن برخورداری از زیر ساختی کارا و قابل اطمینان جهت پیاده سازی دیگر سرویسهای مورد نیاز نرم افزاری و سخت افزاری میباشد.

تنوع محیط های انتقال اطلاعات، خصوصا هنگامیکه در یک محل پیاده سازی گردند، مشکلاتی در زمینه نگهداری و توسعه آنها ایجاد می نماید. راه حل این معضل، یکپارچگی در انتخاب نوع کابل و اتصالات جهت پیاده سازی کاربردهای مختلف میباشد. در این رابطه استانداردهایی توسط موسسات بین المللی با مضمون کابل کشی عمومی (Generic Cabling) و یا کابل کشی ساخت یافته (Structured Cabling) معرفی و عرضه شده اند. شرکتهای سازنده ملزومات کابل کشی، محصولات خود را منطبق با این استاندارد تولید و عرضه می نمایند. کابل کشی ساخت یافته سیستمی است مشتمل بر پریزها، کابلها (مسی و یا فیبر نوری)، اتصالات و تابلوهای اتصال (Patch Panels) ، که فرآیندهای طراحی، نصب، تست و تضمین عملکرد سیستم از اجزاء لاینفک این مجموعه میباشند.

در یک سیستم کابل کشی ساخت یافته واقعی، کابلها، پریزها و اتصالات برای کلیه کاربردها یکسان هستند، بنابراین یک پریز جهت کاربردهای مختلف تلفن، دیتا،تصویر و یا سرویسهای دیگر قابل استفاده میباشد. در صورت تغییر نیاز، کاربرد یکپریز براحتی با جابجائی در تابلو اتصال (Patch Panel) قابل تغییر و مدیریت می باشد.

در نگرش اولیه به هزینه های کابل کشی ساخت یافته در مقایسه با کابل کشی سنتی، آنرا افزون تر می یابیم، با توجه به اینکه طول عمر کابل کشی ساخت یافته تا 15 الی 20 سال تضمین می گردد، می توان آنرا بعنوان یک سرمایه گذاری دراز مدت قلمداد نموده و این هزینه را با استناد به بالا رفتن نسبت قیمت به کیفیت (Price / Performance) توجیه کرد. ثانیا در کابل کشی به شیوه سنتی، تغییرات، جابجائی و کاربردهای جدید، مستلزم وقفه در روند اجرایی شبکه (تا پایان اعمال تغییرات) می گردد، که این وقفه در سازمانها و شبکه های بزرگ گاهی زیانهای مالی سنگینی را بدنبال داشته و هزینه های غیر مستقیم بسیار بیشتری را نسبت به هزینه های اولیه کابل کشی ساخت یافته بوجود میاورد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانه درباره ماتماس با ما