دیتاسنتر یا مراکز داده مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است با زیر ساخت های امنیتی ، اطلاعاتی که برای نگه داری و پشتیبانی از سرویس های تحت شبکه اینترنت ، اینترانت ، اکسترانت استفاده میشود ، دیتاسنتر یا مرکز داده و یا اتاق سرور در حقیقت محل نگه داری داده های تحت وب است. ساختمان دیتاسنتر از بخش های مختلفی مانند اتاق کنترل، اتاق سرور، ژانراتورها، تاسیسات خنک سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و Battery backup ، اتاق نگه داری از وسایل اطفای حریق، اتاق مدیریت شبکه تشکیل می شود، هر چند که با توجه به نیازها، طراحی و امکانات و زیرساخت برای هر مرکز داده کاملا می تواند متفاوت باشد.
استانداردهای دیتاسنتر:

دیتاسنتر بر اساس چندین نوع استاندارد تعبیه شده است.

که اینک به بررسی دونوع  TIA942 و BICSI می پردازیم :

در سال 2010 استاندارد bicsi2010 منتشر شد و در سال 2011 نسخه نهایی اصلاح شده آن منتشر شد. استاندارد TIA942 زمانی تنها مرجع استاندارد ساخت مرکز داده بود که به خودی خود تنها بخش های Telecommunication مرکز داده را پوشش می داد و اشاراتی نیز به سایر استاندارد ها داشت .

استاندارد TIA942  را زمانی که مطالعه کردیم تعداد زیادی علامت سوال در ذهن ها بوجود می آمد که برای رفع آنها نیاز بود به مراجع و مآخذ اعلام شده در استاندارد مراجعه نموده و پاسخ سوالات خود را در یابیم .
استاندارد BICSI محدوده وسیع تری را در حوزه دیتاسنتر پوشش می دهد . مثلا در استاندارد TIA942 اشاره مختصری به بحث سرمایش شده است اما در BICSI  صفحات زیادی به توضیحات این مقوله اختصاص یافته است .

استاندارد BICSI  برای ساخت یک دیتاسنتر تمام عیار منتشر شده است در این استاندارد به جزئیات زیادی توجه شده . مثلا به آب ورودی ساختمان ، قطر لوله و حتی محل جمع آوری زباله ها نیز توجه شده است . در ابتدا محدوده (Scope) تعریف و واحد های مورد استفاده توضیح داده شده و سپس به عنوان اولین مبحث Space Planning مطرح می گردد .

قبل از ایجاد دیتا سنتر باید موارد زیر را در نقشه آن به طور کامل در نظر بگیریم:
–    تهیه نقشه مهندسی ساختمان
–    مسیر گذاری کف وسقف جهت کابل کشی برق و شبکه
–    فاصله قرار گیری رک ها از هم

در ادامه به ویژگی ها و شرایط و استاندارد هایی که دیتاسنتر ها و اتاق های سرور باید داشته باشند می پردازیم:

سقف کاذب :

سقف کاذب یکی از عناصری است که در دیتاسنتر الزامی است. سقف اتاق سنتر به ساختمان متصل بوده و بار آن به سازه های اصلی ساختمان وارد می شود . لوله ها و سیم کشی سیستم اعلام و اطفاء حریق از طریق سقف کاذب انجام میگردد. کابل کشی برای سیستم نظارت تصویری و نصب خود دوربین نیز گاهی در سقف کاذب انجام میگردد.
ارتفاع مجاز سقف در دیتاسنتر 2.6 متر است. این ارتفاع از بالای کف کاذب تا زیر پایین ترین عنصر نصب شده زیر سقف کاذب ( مثل دوربین ، نازل های آتش نشانی و یا تجهیزات نور ) محاسبه میشود.

کف کاذب
ارتفاع کف کاذب از سطح زمین در استاندارد  TIA942 30 سانتی متر و در استاندارد جدید طراحی دیتاسنتر BICSI 002 2011این ارتفاع به 50 سانتی متر نیز رسیده است.
کف کاذب حداقل یک ساعت توانایی مقاومت مقابل آتش را داشته باشد ، در برابر بار های استاتیک ، الکتریسیته ساکن مقاوم باشد ، ظرفیت بارگذاری حداقل 7.2 KPA و ظرفیت تحمل بار معلق 1.2 KPA برروی خود داشته باشد. کف کاذب در مرکز داده هایی که در آن تجهیزاتی که کابل کشی از زیر است نصب می شود، اجباری است. کابل های زیر کف کاذب نباید بدون استفاده رها شود.

انتخاب درست اولین قدم از یک خرید هوشمندانه است ، برای بهترین انتخاب کارشناسان فنی پارسیان شبکه در کنار شما هستند. شما میتوانید پیش از خرید از خدمات مشاوره رایگان کارشناسان فنی پارسیان استفاده کنید .
تلفن های واحد فنی :  ۸۸۷۶۴۸۰۷ ، ۸۸۷۵۲۸۶۷ ، ۸۸۵۰۶۶۲۷

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانه درباره ماتماس با ما